Alvgrims äventyr 

Varje sommar presenteras ett helt nytt äventyr där barn mellan 7 och 13 år kan delta. 
Äventyret tar ca 1,5 timmar och äger rum i Gamla Stan.
Skolklasser är också välkomna att göra äventyret. .
Vi arrangerar dessutom barnkalas med äventyr.
Kontakta oss för mer information om dessa möjligheter. 
 
       

Uppfinnaren

Sommarens äventyr 2018

 

Det bor en uppfinnare i Gamla Stan som heter – ja, det är ingen som riktigt vet vad hon heter.
Utom kanske hon själv förstås. Därför kallas hon bara för Uppfinnaren. När hon går ut på
stadens gator bär hon dessutom alltid en mask som täcker halva ansiktet, så ingen vet säkert
hur hon ser ut.Men hon är fantastiskt kreativ och uppfinningsrik, och tillbringar nästan all sin
vakna tid nere i sin källarverkstad vid Järntorget. När hon blir hungrig eller trött går hon bara en
trappa upp, där hon hyr ett rum med ett litet kök.

 

Invånarna i Gamla Stan är ständigt nyfikna på hennes senaste uppfinning, men Uppfinnaren
håller sina skapelser hemliga tills de är helt klara. När de är det, vilket sker ungefär ett par
gånger per år, då kommer hon upp från sin verkstad iklädd hög hatt, höga stövlar och silverfärgad
kappa. Beroende på hur stor hennes senaste uppfinning är så bär hon den i famnen eller drar den
i en liten vagn efter sig. Alltid övertäckt med ett tygstycke.


Den här gången bär hon varken något i famnen eller drar någon vagn efter sig. Men när hon låser

sin källardörr och går Österlånggatan fram är hon uppklädd och alla som ser henne vet genast
vad som ska hända:

”Uppfinnaren är på väg.”

”Hon har sin kappa på sig och sina stövlar. Och hatten!”

”Skynda er till torget!”

Det ropas och hojtas i Gamla Stans alla gränder och snart är Stortorget fullt av människor i alla

åldrar som viskar, diskuterar och gissar medan de trampar otåligt i väntan på Uppfinnaren. Så
delas folkmassan och det bildas en öppen gång rakt igenom muren av människor. Hela vägen
fram till Börshusets trappa som har lämnats tom, eftersom alla vet att det är där som Uppfinnaren
står när hon presenterar sina uppfinningar.

 

Hon tar de få trappstegen i några snabba kliv och vänder sig långsamt om. Genom sin mask

ser hon ut över den nu knäpptysta församlingen. Sedan stoppar hon handen innanför sin silver-
glänsande kappa, tar fram ett föremål och håller upp det mot himlen. Solljuset reflekteras i en
pytteliten glasflaska som innehåller en genomskinlig vätska.

”Jag har uppfunnit ett ämne som kan rena vatten. Några droppar av denna vätska förvandlar

smutsigt vatten till rent och drickbart vatten.”

Tystnaden på torget varar i två långa sekunder innan jublet bryter ut och folkmassan applåderar

sin uppfinnares senaste vetenskapliga genombrott.
 

I början av sin tid i staden gjorde Uppfinnaren alltid en demonstration av varje ny uppfinning, för

att visa att den fungerade. Men numera vet alla att hon inte går med sina skapelser till Börshusets
trappa förrän de fungerar perfekt. Medan applåderna fortfarande ekar mellan husen går Uppfinnaren
nedför trappan, genom folkmassan och tillbaka till sin verkstad. Där tänker hon vänta tills intresserade
köpare knackar på hennes dörr. Det brukar inte dröja så länge. Tack vare folkmassan på torget
sprider sig ryktet snabbt i hela staden, rentav i hela landet.  Hon intervjuar noggrant alla som vill köpa
hennes uppfinningar. De måste vara seriösa och pålitliga, och uppfinningen ska göra nytta för så många
människor som möjligt. Den hon till slut väljer får skriva under ett kontrakt så hon vet att de kommer att
stå vid sitt ord. När hon sedan får betalt har hon åter råd och tid att göra det hon älskar mest – uppfinna.

 

Men här måste vi backa lite, tillbaka till Stortorget igen. För längst bak i publiken, helt svartklädda och

med bistra ansikten, står tre personer som inte deltar i jublet och applåderna. De är medlemmar i
Kommittén, och inte vilka medlemmar som helst. Kvinnan i mitten heter Henrietta Svartenfeldt och
är ledare för Kommittén. Figurerna på var sida om ledaren är hennes närmaste underlydande, Angelica
Gyllenstaf och Major Carl Blankensvärd. Och de vill ha vätskan som Uppfinnaren håller upp mot himlen.
Helst nu på en gång. Helst gratis. För att kunna tjäna massor med pengar genom att låta människor
betala dyrt för att rena sitt smutsiga vatten.

 

Vi vet alla att Kommittén är Alvgrims ärkefiende sedan långt tillbaka i tiden. Vi vet även att de är maktlystna,

giriga och hänsynslösa. Det vet Uppfinnaren också, och hon har för länge sedan bestämt sig för att aldrig
sälja någon av sina uppfinningar till Kommittén. Men hade hon hört vad de tre svartklädda figurerna pratade
om medan folkmassan lämnade torget hade Uppfinnaren kanske gjort mer än bara gått hem och väntat på intresserade köpare. Medan Uppfinnarens ryggtavla försvinner bland människorna på Svartmangatan väser Henrietta Svartenfeldt en order till sina kumpaner:
”Samla de andra och gör i ordning allt. Vi bryter oss in efter midnatt.” 
 

Bokning innan - så här gör ni

När ni bokar plats i ett äventyr så väljer barnen också vilket av Alvgrims fyra gillen de vill tillhöra.

Gillena presenteras under Karaktärer & Gillen här på webbsidan. Valet av gille bestämmer 

nämligen vilken av de specialsydda Alvgrimdräkter som barnen får låna under äventyret.

Bokning och betalning av äventyret görs direkt här på webbsidan under fliken Bokning & Butik.
Svar på de vanligaste frågorna om Alvgrims värld hittar ni under Frågor & Svar.

Hör gärna av er till oss så berättar vi mer: Kontakt
 

Praktiskt om äventyret

  • Sommarens äventyr är på lördagar och söndagar från 1 juli till 20 augusti. 
  • Två avgångar per dag, kl. 12.00 och kl. 15.00.
  • Äventyret pågår ca 1,5 timmar. 
  • Förbokning krävs.
  • Under vinterhalvåret äventyr vissa lördagar och lov.
  • Äventyret sker i små grupper om 6-10 barn.
  • Alla deltagare får låna en specialsydd Alvgrimdräkt.
  • Rekommenderad ålder för att delta är 7-13 år, men undantag görs efter dialog.
  • En vuxen ledare/skådespelare vägleder barnen.
  • Man kan boka individuellt eller som grupp.
  • Priset är 390 kronor per deltagare.
  • Datum, tider och lediga platser i äventyr hittar ni här: Bokning & Butik.

Om ni vill fördjupa er i Alvgrims värld innan ni gör äventyret kan ni läsa boken Alvgrim - Trollsländans folk

som är en fantasyroman för barn och handlar om fyra barn som hamnar i Alvgrims värld. Hela första 

kapitlet går att läsa här: Första kapitlet. Boken går att köpa i Alvgrims egen butik: Bokning & Butik.

 

AlvgrimAkademin

AlvgrimAkademin är samlingsnamnet på våra längre aktiviteter inom ramarna för Alvgrims värld.

Aktiviteter där barnen i högre grad deltar i skapandet av berättelser, figurer och spännande äventyr. I AlvgrimAkademin får barnens fantasi och idéer ännu mer utrymme. En lekfull och kreativ process
där gruppen samarbetar för att skapa alltifrån egna Alvgrimkaraktärer till äventyr för varandra.
Hittills finns följande aktiviteter i AlvgrimAkademin:
  • Sommarläger. Dagläger i Gamla stan i Stockholm för två åldersgrupper, 7-9 år och 10-13 år.                                   Läs mer om våra sommarläger här: Sommarläger 2018.
  • Terminskurser. Den 20 januari startar nya terminskurser i Alvgrims värld.                                                                Vi erbjuder kurser i Gamla stan för tre åldersgrupper: 7-13 år och 14-16 år.                                                              Här finns mer information om terminskurser: Kurser Hösten 2018.
    

Till föräldrar och målsmän

Alvgrim - Äventyr & Rollspel erbjuder interaktiva äventyr och rollspel för barn mellan 7-13 år.
Vi sätter en ära i att skriva bra grundberättelser som gör det kul och spännande att delta i Alvgrims värld.
Alla barn som deltar i äventyren får låna en av Alvgrims specialsydda dräkter för att riktigt kunna bli en figur i en annan värld. Äventyren leds av erfarna pedagoger och skådespelare som sätter ansvar och säkerhet lika högt som äventyr och fantasi. Nyckelorden för Alvgrim är kreativitet och samarbete, och de begreppen ska genomsyra både
äventyrens innehåll och struktur. Istället för att bara vara åskådare och besökare, så blir barnen aktiva deltagare och medskapare av Alvgrims värld. De kliver in i en levande berättelse som stimulerar och aktiverar deras intelligens och kreativitet. 
 
Varje sommar presenteras ett äventyr som bygger vidare på berättelsen om Alvgrims värld.
Det finns också en fantasyroman för barn om Alvgrims värld. Den heter Alvgrim – Trollsländans folk
och är skriven av Arunima Rosenblad. Läs första kapitlet här. 
Boken går att köpa i Alvgrims egen webbutik: Bokning & Butik.
 
Vår ambition är att skapa unika upplevelser som bygger på:
  • Kvalitet - Genomarbetade äventyr som leds av kompetenta pedagoger och skådespelare.
  • Samarbete - Äventyren är utformade så att barnen behöver varandra för att lösa uppgifterna.
  • Interaktivitet - Barnens fantasi och idéer påverkar handlingen i äventyret.
  • Exklusivitet - Små deltagargrupper i varje äventyr så att barnen får utrymme och tid.
 

Välkomna på äventyr! 


Telefon: 070-28 66 378
E-post: info@alvgrim.se

Alvgrim - Äventyr & Rollspel skapar interaktiva äventyr, sommarläger,
terminskurser, event och kickoff.Spännande och lekfulla aktiviteter för
barn, ungdomar, vuxna och företag. Ambitionen är att erbjuda
högkvalitativa upplevelser med kreativitet och samarbete som nyckelord.
Deltagarna samarbetar för att lösa uppdrag och utmaningar som iscensätts
av Alvgrims erfarna skådespelare och pedagoger. Äventyren är förlagda
till historiska miljöer i Gamla Stan i Stockholm.

Drift & Produktion Atellus AB